Domů Témata Turistika a volný čas Cyklistika Bezpečně na kole ve městě i v přírodě

Bezpečně na kole ve městě i v přírodě

Jezdit na kole neznamená jen slepě šlapat do pedálů, ale jezdit v prvé řadě s rozmyslem. Cyklista je v dopravním provozu ohroženou bytostí a pády mohou mít i smrtelné následky.
 
Zkus přijmout za své několik následujících rad. V následujících odkazech jsou jednak zákonná pravidla jízdy a pak praktická pravidla, které jsme pro lepší orientaci ještě seřadili podle zájmových skupin. Pokud máš pocit, že mezi nimi něco chybí, napiš nám na cyklotrasy-kvk@seznam.cz, cyklotrasy-pk@seznam.cz
 
 
(nashromážděno z různých dostupných zdrojů i vlastních zkušeností)
 
 
Jakou skupinu cyklistů preferuješ? Zkus se sám zařadit do skupiny, která je ti nejbližší.
 
DOPRAVNÍ CYKLISTÉ
  • kolo je pro ně dopravní prostředek pro přesun mezi sídly, do zaměstnání, úřadů a škol, ale i za zábavou a do rekreačních zón a podobných míst
  • rádi používají trasy, které jim zajistí rychlý a minimálně namáhavý přesun
  • volí vždy trasu nejkratší možnou cestou
  • přednost dávají dopravně bezpečným komunikacím
  • povrch cesty musí umožňovat efektivní přesun, v extravilánu není nezbytně nutné užít asfalt
  • uvítají vždy možnost bezpečného uložení kola
  • další doprovodné služby zpravidla nepožadují, snad jen sprchu po cestě do práce.

CYKLOTURISTÉ
  • kolo je zároveň dopravní prostředek, ale i relaxace a radost z pohybu v přírodě
  • jejich hlavním cílem je přesun mezi turistickými zajímavostmi, přírodními a kulturními památkami, sídly a stravovacími a ubytovacími zařízeními
  • trasy si plánují tak, aby jim umožnily návrat k výchozímu bodu, nebo k fungující veřejné dopravě spolehlivě přepravující kola
  • vyhledávají trasy, které jim zajistí poznat atraktivní a turisticky zajímavá místa a nejlépe vedená v pěkném prostředí
  • nebojí se i náročných profilů, pokud je trasa přivede k turisticky zajímavém místům, ale rádi využijí i přepravy lanovkou na vrchol, i to je pro ně zážitek
  • přivítají kvalitní informace o prostředí a zajímavostech, nebo i znalého průvodce neznámými místy
  • samozřejmostí už jsou požadavky na stravovací a další doprovodné služby podél cesty

TERÉNNÍ CYKLISTÉ
  • cílem přesunu není dostat se z místa na místo, ale radost z pohybu v přírodním prostředí
  • požadavek na vizuálně a pohybově pestré přírodní stezky a cesty
  • kombinace aktivního pohybu spojená s atraktivním přírodním prostředím, zajímavými místy a výhledy
  • trasa vedena je především za účelem požitku z jízdy, měla by však propojovat zajímavé lokality
  • profil trasy může plně využít všech možností krajiny
  • povrch vždy přírodě blízký, pestré a členité vedení stezky a různé varianty obtížnosti cest, podobně jako u sjezdového lyžování
  • požadavek na stravovací a další doprovodné služby ve výchozích bodech a přirozených místech odpočinku
 
Jsi hltač kilometrů, nebo sváteční cyklista?
Profesionálové jezdí po celý rok, denně najedou i přes sto kilometrů. Také sportovci-amatéři sedají do sedel několikrát v týdnu, ve všech ročních obdobích. Aktivní cykloturista jezdí spíše jen od jara do podzimu.
  • Za spodní hranici smysluplné rekreační cyklistiky lze považovat zhruba 1000 kilometrů najetých ročně.
  • Ti, kteří najedou od 1000 do 5000 kilometrů, se už mohou považovat za aktivní cyklisty.
  • Od 5000 do 10 000 to jsou už sportovci, a kdo ujede ročně přes 10 000 kilometrů, je buď závodník, anebo se pro něj kolo stalo nutným životním doplňkem a cyklistika životním stylem.
 
Protože ale padesát kilometrů po asfaltové cyklostezce podél Ohře není padesát kilometrů po krušnohorských cestách, záleží vedle vzdálenosti i na profilu trati a jejím povrchu. Kopce a vrchy přitom k cyklistice neodmyslitelně patří. Kdo už má pár tisíc kilometrů najeto, ví, že nikoli jízda po rovině, ale naopak stoupání na vrchol či horizont a pak jízda dolů – v tom je půvab cyklistiky.
 
 
 
Datum aktualizace 29. 5. 2009 - 11:51