Chcete nahlédnout do dokumentu Evropské unie a příslušná instituce vám jej neposkytne. Zúčastnili jste se výběrového řízení na zaměstnání v Evropském parlamentu a postup vám připadal nesprávný. Na věc jste sice upozornili, ale nedošlo k uspokojivému řešení. V těchto a dalších případech vám může pomoci Evropský veřejný ochránce práv.
Instituce Evropského ombudsmana byla založena Smlouvou o EU v roce 1992. V roce 1995 zvolil Evropský parlament prvního Evropského veřejného ochránce práv Jakoba Södermana, bývalého ombudsmana a ministra spravedlnosti ve Finsku. V roce 2003 byl dalším Evropským ombudsmanem zvolen Nikiforos DIAMANDOUROS — bývalý řecký národní veřejný ochránce práv. Do jeho úřadu měsíčně přichází více než 300 stížností. Loni dokázal pomoci přibližně 75 % stěžovatelů. S čím se můžete na Evropského ombudsmana obrátit Evropský ombudsman vyšetřuje stížnosti týkající se nesprávného úředního postupu institucí a orgánů Evropské unie, jako jsou Evropská komise, Rada Evropské unie a Evropský parlament. Příkladem můžou být i agentury Evropské unie (např. Evropská agentura pro životní prostředí a Evropská agentura pro bezpečnost a zdraví při práci). Pouze Soudní dvůr a Soud první instance, vzhledem k výkonu své nestranné úlohy, nespadají do jurisdikce Ombudsmana.
Druhy přípustných stížností
Mnohé stížnosti podané u Evropského ombudsmana se týkají administrativních průtahů, nedostatečné průhlednosti nebo odepření přístupu k informacím. Některé se týkají pracovních vztahů mezi institucemi a jejich zástupci, přijímání zaměstnanců a průběhu výběrových řízení. Jiné se týkají smluvních vztahů mezi institucemi a soukromými firmami, např. v případech náhlého ukončení smlouvy. Ombudsman se však nemůže zabývat stížnostmi proti státním, regionálním nebo místním úřadům, a to ani v případech týkajících se záležitostí Evropské unie. Ombudsman rovněž není odvolacím orgánem proti rozhodnutím soudů nebo závěrů šetření národních ombudsmanů a nemůže se zabývat ani stížnostmi proti podnikatelským či soukromým subjektům Ukázka případu vyřešeného po zásahu Evropského ombudsmana
Statewatch, skupina se sídlem ve Velké Británii, monitorující občanské svobody v EU, si stěžovala u Ombudsmana poté, co jí Rada odmítla poskytnout přístup k agendám "Senior Level Group" a "EU-US Task Force". Rada tvrdila, že dokumenty "nenáležely Radě", ale jejímu Generálnímu sekretariátu, tedy "jiné" instituci než Radě. Ombudsman odmítl tento argument se zdůrazněním důležitosti zabezpečení co nejširšího přístupu k informacím pro občany Evropy a potřeby dodržování oprávněného přístupu k dokumentům. Rada znovu zvážila své původní rozhodnutí a umožnila stěžovateli přístup k dokumentům. Jak a kde lze podat stížnost?
V kanceláři Ombudsmana a na webové stránce http://www.euro-ombudsman.eu.int/home/cs/ je k dispozici návod k podání stížnosti včetně potřebného formuláře. Každý rok Ombudsman předkládá Evropskému parlamentu výroční zprávu, která se překládá do všech úředních jazyků Unie. Ombudsman na své internetové stránce nabízí podrobné a aktualizované informace o svých aktivitách. Dále uskutečňuje oficiální návštěvy všech členských států, při kterých představuje svou činnost přímo občanům.
Mnohé stížnosti podané u Evropského ombudsmana se týkají administrativních průtahů, nedostatečné průhlednosti nebo odepření přístupu k informacím. Některé se týkají pracovních vztahů mezi institucemi a jejich zástupci, přijímání zaměstnanců a průběhu výběrových řízení. Jiné se týkají smluvních vztahů mezi institucemi a soukromými firmami, např. v případech náhlého ukončení smlouvy. Ombudsman se však nemůže zabývat stížnostmi proti státním, regionálním nebo místním úřadům, a to ani v případech týkajících se záležitostí Evropské unie. Ombudsman rovněž není odvolacím orgánem proti rozhodnutím soudů nebo závěrů šetření národních ombudsmanů a nemůže se zabývat ani stížnostmi proti podnikatelským či soukromým subjektům Ukázka případu vyřešeného po zásahu Evropského ombudsmana
Statewatch, skupina se sídlem ve Velké Británii, monitorující občanské svobody v EU, si stěžovala u Ombudsmana poté, co jí Rada odmítla poskytnout přístup k agendám "Senior Level Group" a "EU-US Task Force". Rada tvrdila, že dokumenty "nenáležely Radě", ale jejímu Generálnímu sekretariátu, tedy "jiné" instituci než Radě. Ombudsman odmítl tento argument se zdůrazněním důležitosti zabezpečení co nejširšího přístupu k informacím pro občany Evropy a potřeby dodržování oprávněného přístupu k dokumentům. Rada znovu zvážila své původní rozhodnutí a umožnila stěžovateli přístup k dokumentům. Jak a kde lze podat stížnost?
V kanceláři Ombudsmana a na webové stránce http://www.euro-ombudsman.eu.int/home/cs/ je k dispozici návod k podání stížnosti včetně potřebného formuláře. Každý rok Ombudsman předkládá Evropskému parlamentu výroční zprávu, která se překládá do všech úředních jazyků Unie. Ombudsman na své internetové stránce nabízí podrobné a aktualizované informace o svých aktivitách. Dále uskutečňuje oficiální návštěvy všech členských států, při kterých představuje svou činnost přímo občanům.
Datum aktualizace
20. 11. 2006 - 10:37