Kajetánská cesta

Délka trasy:  8 km
Náročnost trasy: Lehká
Povrch trasy: Převážně zpevněné asfaltové cesty
Doprava: Bez dopravy
Cyklotrasa je vhodná pro: Trekingové, crossové nebo horské

1a. Broumov - 0 km
Z křižovatky u pumpy musíme tedy sjet po hlavní silnici ve směru k státní hranici do údolí k Farskému rybníku.

1b. Broumov, Farský rybník - červená pěší - 1,1 km
Tady se napojuje zleva také cyklotrasa 36 od Tachova. Tady můžeme krátce odbočit vlevo a po 200m zase vpravo, kolem sádek a po dalších 600m přijedeme k dalšímu zámečku Neuhaimhausen.
Patřil již do místní části zvané Nový Haimhausen. Stavba vzniklá před rokem 1875 byla vybudována na náklady Johanna Ernesta hraběte Berchem – Haimhausena. Dvoupatrový projekt zámku připomíná spíše velkou vilu vystavěnou v historizujícím slohu. V nedávné minulosti byl využíván jako správní budova pionýrského tábora. Po revoluci zámeček zakoupili bratranci Rybníkářové. Phillipp Anthony Rybníkář je moravský veterinář a na své vlastní náklady zámeček renovuje. Za zámečkem pak začíná rezervace Broumovská bučina.

1c.  Broumov, pomníček - červená pěší - 1,4 km
Vrátíme se na silnici a začneme stoupat do kopce k červenému turistickému rozcestí "Broumov - 556m" s mapou. Je tu odbočka vpravo u pomníčku Josefa Mináře, finančáka, kterého v roce 1938 postřelili a následně pažbami ubili henleinovci. Po válce pak mu zde ministerstvo financí nechalo roku 1947 postavit pomníček. Najdeme zde i tablo s dalšími podrobnostmi a dobovými fotkami.
U pomníčku tedy zahneme vpravo a až ke Kajetánu (po 4,7km) se budeme držet červené značky. Po chvilce jízdy vjedeme do lesa. Cesta je tady rovná jak podle pravítka, ale vlnitá. Pak přijedeme na rozcestí, kde odbočíme vpravo, přejedeme přes potok Tichá a po nové lesní asfaltce frčíme stále dál, na další rozcestí. Tam odbočíme po červené vlevo, ale můžeme i doprava, protože ta cesta vede na silnici u Chodovské Huti, kde se napojíme na cyklotrasu 36.
Po červené přijedeme na rozcestí před hájovnou, kde se držíme vpravo do kopce a za moment už budeme u rybníka Kajetán.

1d.  Kajetán - žlutá pěší - 5,1 km
Na rozcestí u rybníka opustíme červenou trasu a pokračujeme vpravo do kopce po žluté. Sigmund von Haimheusen vlastnil chodovoplánské panství (Kuttenplan) až do své smrti v roce 1793, při čemž cestou dědické posloupnosti přešlo panství na jeho dceru Johannu, ovdovělou hraběnku Fuggerovou von Kirchberg. Od ní přešlo panství roku 1818 na jejího vnuka Kajetána, hraběte von Berchem-Haimhausena, královského bavorského komořího a současného majitele. Kajetán vlastnil více nemovitostí a pozemků v okolí, např. lovecký zámeček Berchembogen u Trstěnic, Neuheimhausen, Jalový Dvůr u Broumova nebo Nový zámek v Chodové Plané.
Ten nechal vybudovat rybník Kajetán.  Dříve zde byla i pila, která za 2. sv. války sloužila jako ubytovna pro válečné zajatce, hlavně Francouze a Rusy, kteří v lesích káceli stromy. Na konci války tudy vedla utečenecká cesta z Chomutovska, ale mnozí se při cestě na západ dostaly do rukou nově vznikající pohraniční stráže.
Od rybníka stoupáme po cestě vzhůru a asi tak po 300m vpravo od cesty mineme pramen. Pak stále stoupáme vzhůru, a i když je to trochu prudší kopec, tak není zas tak dlouhý. Na vrchu vyjedeme z lesa, kde se cesta změní k horšímu a po chvíli dojedeme do Plánské Hutě a tam se vrátíme zpátky na trasu 36.

Návrat na původní cyklotrasu.