Domovská stránka > Cykloportál > Cyklotrasou roku 2021 je Stezka železné opony

Cyklotrasou roku 2021 je Stezka železné opony

​Odborná porota ocenila na cykloveletrhu „Fiets en Wandelbeurs“ v Holandsku Stezku železné opony titulem cyklotrasa roku 2021. Partnerem Stezky železné opony v České republice je mimo jiné Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR).

​„Zisk prestižního ocenění Cyklostezka roku 2021 chápeme nejen jako ocenění činnosti JCCR v rámci rozvoje přeshraničních projektů v tomto případě dálkové cyklotrasy EV 13, ale také jako potvrzení výborných vztahů a kvalitní spolupráce s našimi zahraničními i domácími partnery. Získaná cena bude mít také nepochybně významný marketingový přínos, který do oblasti jižních Čech přiláká nové návštěvníky z tuzemska i ze zahraničí. Pro rozvoj cestovního ruchu v daných regionech mají podobná ocenění mimořádný význam,“ uvedl ředitel JCCR Jaromír Polášek.

Česko-rakousko-slovenský úsek Stezky železné opony – EuroVelo 13 se prosadil v silné konkurenci například nizozemské Stezky na pobřeží Severního moře, Oranžské cyklostezky či Stezky kolem Zuiderzee rovněž v Nizozemsku.

Česko-rakousko-slovenský úsek Stezky železné opony – EuroVelo 13 začíná v dvouměstí České Velenice / Gmünd a kličkuje mezi územím obou států jižními Čechami a jižní Moravou a rakouskými regiony Waldviertel a Weinviertel až do Bratislavy. Nabízí fascinující putování historií a kulturou všech tří zemí a jejich přírodními atrakcemi. Návštěvníky stezka mimo jiné provede malebnými městečky, ukáže ojedinělou architekturu, zachovalé pohraniční opevnění, přeshraniční Národní park Podyjí či Lednicko-valtický areál.

Cyklotrasa v současné době mapuje přírodní a kulturní dědictví rozléhajícím se na evropském Zeleném pásu podél Železné opony. Ta představovala mimořádně dlouhý pás „území nikoho“ mezi Východem a Západem, který byl i několik kilometrů široký. Vstup do tohoto hraničního pásma byl bez zvláštního povolení zcela zakázán. Paradoxně tak byl vytvořen unikátní zelený pás napříč celou Evropou, jenž byl ušetřen větších negativních zásahů lidské činnosti. Krátce po pádu železné opony a následném zpřístupnění pro veřejnost začaly nejcennější přírodní lokality zeleného pásu získávat ochranu jednotlivých států v podobě národních či přírodních parků, biosférických rezervací a podobně.

„V současnosti jsou tato zcela unikátní území ideálním prostorem především pro rozvoj cykloturistiky a ta je, vzhledem k vynikajícím terénním a geografickým podmínkám regionu a stále kvalitnější nabídce služeb, jedním z hlavních segmentů turistického ruchu na jihu Čech,“ konstatoval Polášek.

Stezka železné opony je dálkovou cyklistickou trasou měřící zhruba 10 tisíc kilometrů. Stezka začíná v Norsku u Barentsova moře a končí na břehu Černého moře v Bulharsku za městem Rezovo. V České republice vstupuje na naše území v oblasti Trojmezí u Ašského výběžku a kopíruje hranici s Německem a Rakouskem až opouští naše území u Břeclavi nedaleko soutoku dvou největších řek regionu – Moravy a Dyje.

„Tato cyklistická linie vede po již existující jihočeské části EV13, která se od šumavské obce Modrava vine více či méně v kontaktu s hraniční linií nejen územím Jihočeského kraje, ale zavítá i na území Bavorska a Horního a Dolního Rakouska. Cyklotrasa, procházející v délce 315 kilometrů jihočeskou částí EV13, směřuje napříč Šumavou, oblastí Lipenska a Vyšebrodska přes Novohradské hory a Českou Kanadu,“ dodala Pavla Drunecká, manažerka projektu Kultura a příroda na Zeleném pásu JCCR.

V Karlovarském kraji prochází městy Cheb a Františkovy Lázně o délce cca 88 km. Místy vede po Krušnohorské magistrále č. 23, částečně i CT č.6, 2057 a 2067.
Datum vydání: 16.9.2021 20:30