Domovská stránka > Cykloportál > Na Chebsko míří německý výrobce jízdních kol.

Na Chebsko míří německý výrobce jízdních kol.

Výrobce kol značky Cube rozšiřuje výrobu. Pro expanzi si vybral halu v CTParku poblíž Chebu. Do nových prostor intenzivně hledá stovky nových zaměstnanců.
Rozvoj německého výrobce jízdních kol, který vznikl v severovýchodním Bavorsku, urychlila celosvětově rostoucí popularita cyklistiky, cvičení a zdravého životního stylu. Na to společnost Cube zareagovala tak, že přivádí své výrobní kapacity zpět z Asie do Evropy.

​Důvodem je mimo jiné komplikovaný dodavatelský řetězec v kombinaci s vysokými náklady na dopravu a především její nedostupnost. Společnost Cube, která působí v šesti desítkách zemí, tak v nejbližší době spustí svůj první výrobní závod v České republice v CTParku Cheb.
Výrobce kol v současné době investuje do nové budovy o velikosti 10 tisíc metrů čtverečních od evropského průmyslového developera CTP. Společnost zde rozšiřuje svůj provoz, který přizpůsobuje svým potřebám, a v únoru příštího roku plánuje zahájení provozu montážní linky pro jízdní kola.
„Chceme v Evropě zvýšit přidanou hodnotu našich produktů a vytvořit nová pracovní místa. Naše objednávky z Asie jsme již snížili zhruba o sto tisíc kol,“ řekl Marcus Pürner, majitel Cube.
V nejvyšší fázi expanze by se v Chebu mohlo vyrábět okolo 1600 kol nebo elektrokol za den. Společnost Cube působí ve více než šesti desítkách zemí. Ve svém domovském regionu patří s tisícovkou pracovníků k jednomu z předních zaměstnavatelů. Její portfolio zahrnuje prakticky všechny typy kol a elektrokol, stejně jako rozsáhlou nabídku oblečení a doplňků.
Při výběru lokality pro výrobu kol hrála stěžejní roli podmínka udržení vysoké kvality dodávaných výrobků. Jak řekl Marcus Pürner, právě chebský region je proslulý svou dostupností technicky kvalifikované a vyškolené pracovní síly.
CTPark Cheb navíc těží ze své geograficky výhodné polohy v blízkosti hranice s Německem a výborného dopravního spojení na Německo a rovněž do českého vnitrozemí směrem na dálnici D5.
„CTP je společnost se spoustou sportujících lidí. O to více nás těší spolupráce s takovým nájemcem, jako je společnost Cube. Na jejich výrobky je radost nejen pohledět, ale i se na nich svézt třeba právě v krásné krajině Chebska, která je mimochodem skvělým místem pro cykloturistiku. CTPark Cheb vytváří právě pro takové klienty ideální základnu pro jejich další růst,“ komentoval Jakub Kodr, obchodní ředitel CTP Česká republika.
Příchod nového zaměstnavatele do regionu podporuje i Karlovarský kraj.„Jedná se o moderní dynamickou společnost, která přichází s velice zajímavou nabídkou pro všechny zájemce o kvalitní pracovní uplatnění nejen z Chebska, ale i z Ašska a Sokolovska. Tento typ výroby v našem kraji dosud není zastoupen a jsem přesvědčen, že velmi dobře doplní stávající výrobní programy ostatních firem,“ uvedl Petr Kulhánek, hejtman Karlovarského kraje.

Společnost Cube nyní aktivně hledá přes tři stovky nových zaměstnanců. „Otevíráme řadu pracovních pozic a novým kolegům nabízíme nejen atraktivní platové ohodnocení, ale i příjemné pracovní podmínky a rovněž řadu výhod a benefitů. Jsme mladá, ambiciózní společnost a těšíme se na každého, kdo bude chtít být součástí našeho týmu,“ dodal Marcus Pürner.

Město Cheb je s výrobou jízdních kol historicky spojeno. Kola se zde vyráběla již od 80. let 19. století. Nejdříve to byla vysoká jízdní kola, tzv. kostitřasy, později již klasická jízdní kola. Zakladatelem továrny , která se původně jmenovala ELITE byl  Ambros Swětlik (1860–1929) a Heinrich Kastrup (1871–1932). Podle prvních písmen v jejich příjmení se továrna přejmenovala na ESKA - (ES-Swetlik, KA-Kastrup).
Cheb se tak již před první světovou válkou stává centrem výroby jízdních a motorových kol. První motocykly spatřily světlo světa v roce 1914. V té době již produkce přesáhla 21 000 kusů. Po první světové válce firma nadále prosperovala.
Swetlik a Kastrup zemřeli v roce 1932 a 1930. Po celý život byli aktivní, v roce 1922 založili v Rokycanech další továrnu na kola Tripol, pozdější Favorit. Od roku 1920 firma začala vyrábět motorová kola nejprve o zdvihovém objemu 75 a později 93 cm³. Dále se portfolio výrobků rozšířilo i o tříkolky, šicí stroje a vozíky ke kolům. Za protektorátu byla výroba jízdních kol utlumena.
Po druhé světové válce byla firma znárodněna a výroba jízdních kol obnovena. Eska byla po roce 1948 závodem České Zbrojovky Strakonice, ale od roku 1950 byla samostatná a pohltila i závod Premier. V roce 1953 byl z chebské Esky vyčleněn samostatný národní podnik Favorit Rokycany a v roce 1958 byl do národního podniku Eska Cheb znovu začleněn.
Za socialistické éry byl sjednocen výrobní program, Eska vyráběla pánská i dámská cestovní kola. Sortiment se rozšířil například i na skládací kola. Eska úzce spolupracovala se sesterským podnikem Favorit, používala mnoho shodných komponentů. Favorit se však specializoval spíše na sportovní silniční kola. Na československých silnicích byla rozšířena zejména kola zdejší výroby, značek Favorit Rokycany, Liberta Mělník, Velamos Sobotín/Petrov nad Desnou a právě Eska. Dovoz ze zemí RVHP nebyl tak rozsáhlý, většina československých kol byla určena na export, do Východního bloku i do západních zemí.
V polovině 90. let 20. století se začalo ukazovat, že Eska nezachytila nejnovější trendy výroby kol. Zadlužený státní podnik proto privatizoval soukromý podnikatel. Ten však firmu zadlužil ještě víc. Postupně utlumil výrobu, rozprodal stroje a propustil zaměstnance.
Tečkou za výrobou kol byla demolice areálu v roce 2006.

                    

Pohled na továrnu Eska z r. 1977.               Historický snímek kola Premiér vyrobeného v Chebu.

Zdroj: i.DNES.cz, Wikipedie

Datum vydání: 23.9.2021 15:00