Domů Krajský úřad Povinné informace Dotazy a odpovědi- zák.106Sb. Počty asistentů pedagogů v Karlovarském kraji

Počty asistentů pedagogů v Karlovarském kraji

Žádost o informace dle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ze dne 8. 12. 2016  

 
 
 

Dotazy:

Požadovány byly následující informace:
  • Aktuální počet asistentů pedagogů zaměstnaných ve školách Vašeho kraje
  • Aktuální počet osobních asistentů zaměstnaných ve školách Vašeho kraje
  •  Celkový počet žádostí (od 1. 1. 2016) o poskytnutí/financování asistenta pedagoga, kterým jste vyhověli podle právní úpravy účinné do dne 31. 8. 2016
  • Celkový počet žádostí (od 1. 1. 2016) o poskytnutí/financování asistenta pedagoga, kterým jste vyhověli podle právní úpravy účinné od 1. 9. 2016
  • Celkový počet žádostí (od 1. 1. 2016) o poskytnutí/financování asistenta pedagoga,elkový počet žádostí (od 1. 1. 2016) o poskytnutí/financování asistenta pedagoga, které jste zamítli podle právní úpravy účinné do dne 31. 8. 2016
  • Celkový počet žádostí (od 1. 1. 2016) o poskytnutí/financování asistenta pedagoga,které jste zamítli podle právní úpravy účinné od 1.9.2016
  • Postup při čerpání finančních prostředků v rámci poskytování finančních prostředků pro využívání asistenta pedagoga využívaného do dne 31. 8. 2016 ve Vašem kraji
  • Aktuální postup financování a poskytování finančních prostředků pro využívání
    asistenta pedagoga od 1. 9. 2016 ve Vašem kraji.
 
 
Odpověďi:
  • Počet fyzických osob zaměstnaných v Karlovarském kraji na pozicích asistenta pedagoga k datu 30. 9. 2016 byl  393 a za poslední 2 měsíce narostl o 26 osob (podle nám dostupných údajů) – celkem by tedy měl činit 419 osob. Jedná se tedy celkem o cca 270 přepočtených úvazků asistentů pedagoga.
  • Osobní asistenti jsou zaměstnanci registrovaných poskytovatelů sociálních služeb. Osobní asistence se vykonává dle ustanovení § 39 zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZSS).
    Osobní asistence (dále jen OA) jako sociální služba je vykonávána vždy jen na základě smlouvy o poskytnutí sociální služby dle ustanovení § 91 ZSS mezi uživatelem a poskytovatelem sociální služby (dále jen smlouva).
    Pokud je asistence poskytována dítěti, smlouvu uzavírá jeho zákonný zástupce (zpravidla rodič). Ve smlouvě musí být vymezen rozsah úkonů, které bude poskytovatel sociálních služeb klientovi (v tomto případě dítěti) poskytovat.
    Jednou z činností může být zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – tento úkon zahrnuje mimo jiné i doprovody do školy, školského zařízení a doprovázení zpět.
    Všechny činnosti, které tento druh služby zajišťuje, se týkají pomoci a podpory klientovi z důvodu jeho snížené soběstačnosti (z důvodu věku, zdravotního stavu, onemocnění, apod.), nejsou zaměřeny primárně na podporu v rámci školní výuky.
    K počtům osobních asistentů:
    Počty osobních asistentů, kteří poskytují služby dítěti, nelze vyčíslit, neboť smlouvy  uzavírá poskytovatel sociální služby s rodiči, nikoli s dítětem.  Krajský úřad nesleduje, v kolika případech je služba poskytována dítěti. Počty nelze určit ani podle počtů pracovníků OA jednotlivých registrovaných poskytovatelů, jelikož poskytovatel má zpravidla více pracovníků, osobních asistentů, kteří se mohou při poskytování služby střídat.
    Pomoc mohou poskytovat také tzv. asistenti sociální péče, kteří však nemusí mít registraci poskytovatele sociální služby, avšak musí rovněž uzavřít s klientem smlouvu, ve které jsou vymezeny činnosti, které bude asistent zajišťovat (ustanovení § 83 ZSS). Tyto smlouvy nejsou evidovány.
    Z naší zkušenosti však můžeme sdělit, že doprovody do školy a ze školy zajišťují zpravidla rodiče dítěte. Tyto děti nemívají OA ani z toho důvodu, že – pokud by OA zůstal na celé školní vyučování – byla by úhrada za poskytování sociální služby vysoká a nepostačoval by na ni ani příspěvek na péči, který je určen na zajištění sociální služby.
  • Podle právní úpravy účinné do 31. 8. 2016 jsme vyhověli 384 žádostem.
  • Podle právní úpravy účinné od 1. 9. 2016 jsme vyhověli 64 žádostem.
  • Žádosti jsme nezamítali.
  • Žádosti jsme nezamítali.
  • Do 31. 8. 2016 byly prostředky ze státního rozpočtu poskytovány na základě souhlasu krajského úřadu Karlovarského kraje ze zřízení pozice asistenta pedagoga ve třídě, oddělení nebo skupině, ve které se vzdělává dítě, žák nebo student se zdravotním postižením. Součástí souhlasu krajského úřadu bylo i vyjádření s finančním zajištěním dané pozice pro příslušný školní rok. Do srpna 2015 bylo zajištěno financování pozice asistenta pedagoga podle reálné výše úvazku a rovněž podle skutečného platového zařazení v organizaci. Od září 2015 byly organizacím poskytovány prostředky formou částečné úhrady prostředků na asistenta pedagoga. Pro mateřské školy byl poskytován příspěvek, který vycházel z platu 12 800,- Kč měsíčně – toto odpovídalo zařazení pedagogického pracovníka v 5. platové třídě, 3. platovém stupni. Pro základní a střední školy bylo nastaveno financování z platu 15 090,- Kč měsíčně, toto vychází ze 7. platové třídy a 3. platového stupně. Zdrojem finančních prostředků byly tzv. přímé výdaje - rezerva kraje. Ke změně výše poskytovaného příplatku od září 2015 bylo přistoupeno právě z důvodu, že rezerva kraje již nestačila na pokrytí všech výdajů souvisejících s touto agendou, přestože v souladu s metodikou MŠMT došlo k navýšení této rezervy z 2,5 % na 3,1 % objemu přímých výdajů poskytnutých kraji ze státního rozpočtu. Podmínkou poskytnutí finančních prostředků ze státního rozpočtu bylo vždy vy stavení souhlasu kraje se zřízením pozice asistenta pedagoga na základě předchozí žádosti organizace.
  • Po 1. 9. 2016 jsou do rozpočtu škol prostředky poskytovány na základě výkaznictví škol a školských zařízení (výkazy R  43-01 a R 44-99). Prostředky jsou poskytovány ve výši, která odpovídá částce, která je uvedena jako NFN – normovaná finanční náročnost. Zdrojem prostředků byla v tomto období rezerva kraje a dále bylo částečně použito prostředků, které kraj obdržel na základě vyhlášeného rozvojového programu k posílení finančních prostředků na platy v regionálním školství (ÚZ 33 052). Ve 3. úpravě rozpočtu přímých výdajů bylo jednotlivým organizacím poskytnuto dofinancování prostředků pro asistenty pedagoga na platovou úroveň 20 700,- Kč měsíčně, toto však přepočteno vždy do výše povoleného úvazku asistenta pedagoga. Praxe, že k zajištění financování je nutno vystavit souhlas se zřízením pozice AP, zůstala nezměněna.

 
 
Zveřejněno 3.1. 2017
Datum aktualizace 28. 7. 2023 - 17:08