Domů Aktuality Kraj podpořil přírodovědné a technické vzdělávání na školách

Kraj podpořil přírodovědné a technické vzdělávání na školách

​Rekonstruované a nově vybavené učebny či laboratoře ve školách - to je mimo jiné výsledek krajského projektu "Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Karlovarském kraji" (registrační číslo CZ.1.07/1.1.00/44.0004). Jeho hlavním cílem bylo investičně a metodicky podpořit přírodovědné a technické vzdělávání na středních i základních školách v regionu a umožnit žákům práci s moderními přístroji.

​Peníze na uskutečnění projektu kraj čerpal z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu. „Celková částka dotace činí přes 53 miliony korun. Projekt se realizoval v období od 1. září 2013 do 30. června 2015. Zapojilo se do něj celkem 12 středních škol a gymnázií, které spolupracovaly se 60 základními školami,“ upřesnil krajský radní Edmund Janisch.

V rámci projektu nechal kraj vybudovat, zrekonstruovat a vybavit učebny, laboratoře a pracoviště pro odborný výcvik. „Podařilo se nám například v Integrované střední škole v Chebu vybavit učebny dřevozpracujících a elektrotechnických oborů moderním strojním a měřícím zařízením, v Gymnáziu Ostrov jsme zcela nově zřídili a vybavili 3D laboratoř, vzniklo robotické pracoviště na Střední průmyslové škole v Ostrově. Dále proběhla rozsáhlá rekonstrukce dvou laboratoří Střední průmyslové školy keramické a sklářské v Karlových Varech tak, aby tyto prostory, které sloužily více jak padesát let, odpovídaly požadavkům pro výuku na současné evropské úrovni,“ uvedl radní.

Inovované učebny využili učitelé v rámci projektu pro odborné vyučování, které doplnily přednášky odborníků z praxe a exkurze, jež se vztahovaly k aktuálně probíranému učivu. V odpoledních hodinám měli žáci možnost navštěvovat ve škole některý z řady kroužků se zaměřením na přírodovědnou oblast, chemii nebo stavebnictví.

Součástí projektu se stala také podpora vzájemné spolupráce základních a středních škol a firem. „Žáci ze základních škol absolvovali vyučovací hodinu daného předmětu přímo v moderně vybavené učebně střední školy. Ve volném čase pak docházeli na kroužky, které většinou organizovala příslušná střední škola. Zmíním například kroužek robotiky na SPŠ Ostrov, kroužek přírodopisu na Gymnáziu a Obchodní akademii Mariánské Lázně nebo kroužek Mapování přírody na Střední lesnické škole Žlutice, kde žáci pracovali s lesnickými sadami,“ vysvětlil Edmund Janisch.

Projekt se zaměřil i na rozvoj jazykové vybavenosti žáků. Střední živnostenská škola v Sokolově vytvořila dva slovníky výrazů a spojení z dřevozpracujícího odvětví, a to Česko – německý a Česko – anglický slovník. Pedagogové Střední průmyslové školy keramické a sklářské v Karlových Varech vytvořili dvě nové elektronické učebnice. První z nich „Základy technologie skla a sklářských materiálů“ obsahuje základní učivo obecné technologie a sklářských materiálů pro všechna zaměření sklářských oborů. Druhá učebnice „Sklářské stroje“ mapuje téma, jež na trhu učebnic dosud zcela chybělo. Cílem projektu se stala rovněž metodická podpora škol zahrnující celokrajská setkání metodiků a vedoucích předmětových komisí.

Realizace akce umožnila žákům zapojených škol získat představu o studiu technických i přírodovědných oborů na střední anebo vysoké škole a možnostech následného uplatnění v praxi. Přínosem pro žáky základních škol byla možnost poznat atmosféru výuky na střední škole. Do uskutečnění projektu se zapojily desítky pedagogů, metodiků a dalších zúčastněných, díky nimž se podařilo úspěšně završit naplánované aktivity.



Za stránku zodpovídá Mgr. Jana Pavlíková
Datum aktualizace 6. 8. 2015 - 10:37