Domů Aktuality Kraje jsou zklamané. Vláda dala méně na opravy silnic

Kraje jsou zklamané. Vláda dala méně na opravy silnic

​Rozčarované a zklamané jsou kraje z přístupu vlády k financování opravy silnic II. a III. tříd. Kabinet Bohuslava Sobotky rozhodl, že na opravy půjdou do regionů tři milardy korun. Kraje sice finance vítají, čekaly však víc. Na základě dřívějšího vládního nařízení totiž musí zvýšit mzdy řidičů autobusů a premiér už před časem slíbil, že se na tom vláda bude podílet.
 
​Celkem na opravy poničených krajských silnic půjdou 2,5 miliardy z rozpočtu Ministerstva dopravy ČR, půl miliardy se vyčlení z vládní rozpočtové rezervy. „Všechny kraje se shodly, že by jako kompromis uvítaly, pokud by vláda na opravu silnic II. a III. tříd dala 4 miliardy korun, z toho 1,5 miliardy z rozpočtové rezervy. Kompenzovala by tak výdaje krajů v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů,“ uvedla předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodala: „I když je schválená půl miliarda lepší než nic, jsme hodně zklamaní z neplnění dřívějších slibů premiéra o spoluúčasti státu na financování vyšších mezd řidičů. Máme obavu, že se samosprávy stávají rukojmím státu a obětí předvolebních politických her ve stylu „o nás bez nás“. Mrzí nás to zejména pro to, že na prvním místě má být zájem veřejnosti a je jasné, že lidé potřebují jezdit po opravených a bezpečných silnicích.“

Víc peněz na silnice je zapotřebí i 
proto, že komunikace jsou po letošní tuhé zimě ve velmi špatném stavu a kraje evidují řadu podnětů od starostů, aby komunikace vedoucí přes města a obce opravily. Finance se přitom rozdělují podle délky cest v dané oblasti. Peníze z krajských rozpočtů a snížená částka od státu na pokrytí všech požadavků rozhodně nebudou stačit. 

Zřejmé také je, že kraje budou muset zrušit některé plánované investice, aby měly z čeho zaplatit výdaje související se zvýšením mezd řidičů autobusů. Podle údajů, které kraje poskytly dopravním odborům, se zvýšení mezd řidičů týká 170 dopravců a znamená náklady ve výši okolo 800 milionů korun. Aby se situace stabilizovala, je třeba peníze na dopravu řešit komplexně, předvídatelně a s větší finanční spoluúčastí státu. Vláda však příliš nebere ohled na to, že pokud kraje poukážou další peníze dopravcům, budou chybět jinde na služby veřejnosti. 

Za stránku zodpovídá Mgr. Jana Pavlíková
Datum aktualizace 28. 2. 2017 - 08:56