Pravidla pro cykloturisty (zdroj: pedrokv.com, upraveno)
- Jezdi ohleduplně k ostatním cyklistům, chodcům i k přírodě.
- Neodhazuj odpadky. Co si do přírody vyvezeš, si také přivez zpátky. Sobě i přírodě pomůžeš, když i ty občas posbíráš odpadky po ostatních čuňatech.
- Pamatuj, že jezdíš jen na vlastní nebezpečí. Na účelových, zejména pak lesních cestách počítej s překážkami jako jsou závory, výmoly, padlé stromy a podobně. Značená trasa není cyklostezka! Lesní cesty jsou určeny hlavně pro lesní stroje, i když po nich vedou cyklotrasy. To měj vždy na paměti, nevynucuj si přednost a umožni lesníkům průjezd. Pokud narazíš na cestě na nakládku dřeva, vyčkej pokynu obsluhy, že můžeš pokračovat v cestě, nebo místo nakládky obejdi v bezpečném odstupu. Nikdy nevjížděj pod rameno a nakladače, nebo dokonce pod klády!
- Jsou-li před tebou lidé, nesnaž se je rychle objet. Raději včas zazvoň, nebo zvolej "Pozor jedu". Až uhnou, můžeš projet. A nezapomeň poděkovat.
- Jsou-li před tebou děti či zvířata, zpomal nebo i zastav. Ohrožuje-li tě toulavý pes, zastav a dej kolo mezi sebe a psa. Nesnaž se mu ujet, obvykle se ti to nepodaří.
- Pozdrav vždy okolo jedoucího cyklistu - levou rukou nebo slovně. A netrap se tím, že ti někteří neodpoví, jednou se to také naučí.
- Vidíš-li cyklistu v nesnázích, zastav u něj a nabídni mu pomoc. Nemusíš být technicky zdatný, často stačí i jedna ruka navíc, která podrží kolo. Pamatuj, že i ty můžeš někdy potřebovat pomoc.
- Vždy měj s sebou nabitý mobil, nejlépe ten chytrý, kde je i navigace a mapa. Pro přivolání pomoci teď už stačí znát jen číslo 112. V příhraničních oblastech se můžeš dovolat na zahraniční tísňový dispečink. I oni tě mohou spojit do Čech! ("Kennen Sie mir bitte mit der tschechischen Polizei verbinden?" "Could you connect me with the Czech police, please?")
- Poškozené a nesrozumitelné cyklo i pěší značení neváhej vyfotit a poslat na centrálu KČT - kct.markvart@volny.cz. Budou ti vděční a pomůžeš dobré věci.
Pravidla městského cyklisty
- Nezmatkuj na křižovatce a na silnici. Jezdi čitelně a předvídavě. Udržuj si přehled o dopravní situaci a před křižovatkou si včas zjisti, kdo má přednost.
- Pokud si nejsi jistý jak projet křižovatkou, raději zastav u chodníku a kolo převeď po přechodu.
- Pokud vede se silnicí souběžná cyklostezka, nebo pruh pro cyklisty jsi povinen je použít.
- Pouštěj chodce na přechodu. Vyhláška se vztahuje i na tebe. Zajisti přitom, aby kolem tebe neprojelo auto a chodce nesmetlo, třeba upažením levé ruky.
- Používej i ve dne výrazné reflexní prvky, Za šera a v noci nejezdi neosvětlený. Tam kde není pouliční osvětlení, používej vpředu plné bílé světlo dostatečné intenzity.
- Projíždíš-li zatáčkou, za tebou je kolona vozidel a ty už vidíš, že naproti nic nejede, naznač vhodným posuňkem, že mohou předjet. Krátkým zablikáním oběma blinkry ti slušní řidiči poděkují.
- Neměň náhle směr jízdy. Chceš-li přejet z pruhu do pruhu, nejdříve se otoč a zjisti, zda je za tebou volno a pak teprve ukaž změnu směru jízdy.
- Značená cyklotrasa může vést po různých komunikacích, např. i přes přechod pro chodce. I zde je ale potřeba dodržovat pravidla a přes přechod, nebo po chodníku musíš kolo vést.
- Nehodu se zraněním vždy oznam na tel. 112
Pravidla jízdy po cyklostezkách
- Na stezce jezdi vpravo a dodržuj pravidla obdobně jako na silnici.
- Buď ohleduplný k ostatním uživatelům stezky, kolem dětí jezdi velmi opatrně.
- Pokud chceš zastavit, ber ohled na cyklisty jedoucí za tebou. Na kole nejsou brzdová světla a tvůj úmysl zastavit cyklista za tebou nepozná. Bruslaři zase nemohou rychle zastavit, na ty zvlášť pozor.
- Pokud před tebou jede cyklista, dodržuj za ním bezpečnou vzdálenost tak, abys mohl včas zastavit, pokud on náhle změní rychlost, nebo zastaví.
- Nestůj zbytečně na stezce. Pokud potřebuješ zastavit, vždy stůj, nebo parkuj mimo komunikaci.
- Věnuj se řízení a nepoužívej sluchátka, nemusíš pak slyšet zvonek, nebo varování jiného cyklisty, nebo dokonce jiná vozidla na přejezdech.
- Při předjíždění vždy upozorni na svůj úmysl chodce i cyklisty před sebou - zazvoň, nebo zvolej "Pozor jedu!".
Pravidla jízdy s dětmi ve vozíku, na tyči, nebo na sedačce
- Osoba starší 18 let může vézt nejvýše dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku určeném pro přepravu dětí, nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Maximální věk přepravovaného dítěte, při užití spojovací tyče není stanoven.
- Osoba starší 15 let může vézt na sedačce dítě mladší 7 let. Dětská sedačka musí být pevně uchycena ke kolu a opatřena pevnými podpěrami pro nohy dítěte.
- Vozík máme vždy pevně uchycen ke kolu podle návodu a máme správně připojené bezpečnostní lanko, nebo popruh.
- Děti ve vozíku, na sedačce i na spojovací tyči vozíme vždy s helmou a ve vozíku i připásané.
- Pokud máme otevřené přední plastové okno na vozíku, tak dáme dětem brýle proti větru a prachu.
- Při jízdě děláme častější zastávky a kontrolujeme dítě ve vozíku.
- Při jízdě s dítětem musíme mít na vozíku praporek, nebo štítek 30x30 cm žluté nebo oranžové barvy ve výšce 120-160 cm nad zemí.
- Za snížené viditelnosti umístíme na vozík alespoň jedno červené světlo na jeho levý zadní okraj.
- Při jízdě se snažíme vyhnout frekventovaným silnicím.
Pravidla jízdy s dětmi na kole
- Děti mohou samostatně jezdit po silnici až od 10 let. Pak jsou to již podle zákona řidiči. Mohou pak řídit kolo pokud jsou dostatečně tělesně a duševně způsobilé k řízení a v potřebném rozsahu ovládají předpisy o provozu na pozemních komunikacích.
- Děti do 10 let smí jet samy na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně, jinak musí pod dohledem osoby starší 15 let.
- Do 18 let musí mít při jízdě ochranou přílbu a musí jí mít správně připevněnou na hlavě.
- Je potřeba, aby dítě před první jízdou umělo řídit jednou rukou a mohlo ukazovat při odbočování. Pokud s tím mají potíže, je potřeba, aby s ním jeli dva dospělí cyklisté. Jeden před dítětem, který dítě vede, a druhý za ním, který jej kontroluje.
- Dítě na kole necháme vždy jet před sebou. Tak máme přehled o tom jak dítě jede a zda reaguje na naše pokyny. Přitom jedeme vždy dále od krajnice, než dítě před námi a tím přinutíme auta předjíždět dítě s bezpečným odstupem.
- Dětem při jízdě na kole oblékáme vždy reflexní oděvy.
- Dbáme na to, aby dětské kolo mělo vždy přední i zadní světlo a odrazky podle předpisu i boční odrazky ve výpletech obou kol.
Desatero mladého cyklisty
- Před každou jízdou si zkontroluj stav kola, hlavně funkčnost brzd a upevnění kol ve vidlicích.
- Sám bez dozoru starší osoby můžeš po silnici jezdit až od 10 let. Jinak jezdi po chodníku.
- Musíš ovládat alespoň základní předpisy o silničním provozu. Vždy musíš používat při jízdě helmu.
- Při jízdě po silnici jezdi vždy co nejblíže k pravému okraji vozovky, nebo i po krajnici. Od obrubníku se drž raději kousek dál.
- Jízda po silnici s více jízdními pruhy v jednom směru je už jen pro zkušené cyklisty. Používej jen pravý jízdní pruh, to neplatí v jízdních pruzích pro odbočování. Na dálnici a silnici pro motorová vozidla na kole nesmíš vjet.
- Řídítka vždy drž oběma rukama a nohy měj vždy na pedálech.
- Ve skupině jezděte vždy za sebou.
- Pokud vjíždíš na silnici z polní nebo lesní cesty, obytné, pěší, nebo cyklistické zóny či stezky, musíš dát vozidlům na silnici vždy přednost.
- Při změně směru jízdy musíš vždy dát s dostatečným předstihem znamení upaženou rukou.
- Během jízdy se musíš plně věnovat řízení. Nepoužívej za jízdy mobil, foťák ani sluchátka.
Kodex terénního cyklisty (zdroj: ČEMBA)
- Jezdi pouze po povolených cestách. Jestliže je cesta legálně označena jako zakázaná, nepoužívej ji.
- Nezanechávej stopy. Přizpůsob styl jízdy povrchu cesty tak, abys jej nepoškozoval. Jezdi jen po existujících cestách, nevytvářej nové. Nejezdi smykem. Nezanechávej po sobě odpadky - co si do lesa přivezl, také odvez.
- Ovládej své kolo. Jezdi tak, abys dokázal zastavit na viditelnou vzdálenost. Všude můžeš někoho nebo něco potkat. Nepřeceňuj svou technickou a fyzickou zdatnost.
- Dávej přednost ostatním. Upozorni ostatní, že kolem nich projíždíš. Při míjení zpomal a je-li to z hlediska bezpečnosti nezbytné i zastav. Buď vstřícný a přátelský. Při míjení koní respektuj pokyny jezdce.
- Buď ohleduplný ke zvířatům, rostlinám a majetku. Neplaš zvířata a dávej jim dostatek prostoru k úniku. Nenič rostliny. Nepoškozuj přírodní útvary a soukromý majetek. Zavírej za sebou brány ohrad. Nepoškozuj zemědělské kultury, zvláště před sklizní.
- Jednej s rozmyslem. Jezdi s takovým vybavením, abys byl soběstačný. Předvídej nebezpečné situace a změny počasí. Používej přilbu.
- Zpomal, usměj se, pozdrav, jsi vyslancem našeho sportu! Toto je poslední, ale zlaté a nejdůležitější pravidlo.
Důležité informace o inlajnech i pro cyklisty (zdroj: cestovani.idnes.cz)
- Cyklostezky patří jak cyklistům, tak in-line bruslařům. Bruslař na cyklostezce má stejná práva a povinnosti jako cyklista. Žádná kategorie tu nemá přednost, všichni jsou si rovni a musíme brát na sebe ohled.
- Bruslaři jsou většinou pomalejší, zaberou však díky odrazové noze více prostoru do strany a nemohou většinou tak rychle zabrzdit jako cyklisté. Na to bychom měli brát ohled a přizpůsobit tomu jízdu.
- Bruslaři by měli jezdit tak, aby cyklistům zbytečně nepřekáželi a neohrožovali je. Umožnili cyklistům podle možností hladké předjetí. Cyklisté občas poznají, že nemusejí být králi cyklostezky. A to tehdy, když se potkají s bruslařem-závodníkem. Ten dokáže jet i rychlostí blížící se 40 km/h, což je rychleji než většina cyklistů.
- Na úzké cyklostezce by bruslaři určitě neměli jezdit vedle sebe, ale jen za sebou, zvláště za hustého provozu, a vždy vpravo. Protijedoucímu bruslaři nebo cyklistovi mají nechat stejný prostor, jaký mají oni.
- Předjíždět a objíždět se musí až na zcela nouzové případy vždy zleva a nesmějí při tom být ohroženi nebo omezeni protijedoucí. Vyplatí se počkat, až bude proti nám dostatečně volno a až pak předjíždět.
- Vyplatí se vždy včas a nahlas požádal o místo pro předjetí, např. zvoláním "Pozor jedu".
- Pozor na kličkování a jízdu pozadu. I na cyklostezce to může být při větší hustotě provozu nebezpečné.
- Pozor i při zastavování. V žádném případě by neměli bruslaři omezovat provoz na stezce. Neměli by postávat uprostřed stezky, zejména ne v hloučcích a blokovat provoz. Vždy při zastavení se vyplatí ustoupit mimo stezku.
- Dalším pravidlem je jezdit rozumně, ne zbytečně rychle a nebezpečně zejména tam, kde je zhuštěný provoz, kde jsou prudší klesání či stoupání nebo zúžená stezka.
- Je také nutné si vždy udržovat takovou vzdálenost, abychom byli schopni v případě nenadálého problému co nejrychleji zastavit. Bruslař musí vědět, že jeho brzdná dráha bude často delší než u cyklisty. Je tedy nutné tomu přizpůsobit rychlost i odstup od toho, kdo jede před ním.
- Pozor na pejskaře. Vždy je dobré včas zpomalit.
Za stránku zodpovídá
Rodina Jakub
Datum aktualizace
12. 3. 2016 - 06:33