Jezdit na kole neznamená jen slepě šlapat do pedálů, ale jezdit v prvé řadě s rozmyslem. Cyklista je v dopravním provozu ohroženou bytostí a pády mohou mít i smrtelné následky.
Zkus přijmout za své několik následujících rad. V následujících odkazech jsou jednak zákonná pravidla jízdy a pak praktická pravidla, které jsme pro lepší orientaci ještě seřadili podle zájmových skupin. Pokud máš pocit, že mezi nimi něco chybí, napiš nám na cyklotrasy-kvk@seznam.cz, cyklotrasy-pk@seznam.cz
(nashromážděno z různých dostupných zdrojů i vlastních zkušeností)
Jakou skupinu cyklistů preferuješ? Zkus se sám zařadit do skupiny, která je ti nejbližší.
DOPRAVNÍ CYKLISTÉ
kolo je pro ně dopravní prostředek pro přesun mezi sídly, do zaměstnání, úřadů a škol, ale i za zábavou a do rekreačních zón a podobných míst
- rádi používají trasy, které jim zajistí rychlý a minimálně namáhavý přesun
- volí vždy trasu nejkratší možnou cestou
- přednost dávají dopravně bezpečným komunikacím
- povrch cesty musí umožňovat efektivní přesun, v extravilánu není nezbytně nutné užít asfalt
- uvítají vždy možnost bezpečného uložení kola
- další doprovodné služby zpravidla nepožadují, snad jen sprchu po cestě do práce.
CYKLOTURISTÉ
kolo je zároveň dopravní prostředek, ale i relaxace a radost z pohybu v přírodě
- jejich hlavním cílem je přesun mezi turistickými zajímavostmi, přírodními a kulturními památkami, sídly a stravovacími a ubytovacími zařízeními
- trasy si plánují tak, aby jim umožnily návrat k výchozímu bodu, nebo k fungující veřejné dopravě spolehlivě přepravující kola
- vyhledávají trasy, které jim zajistí poznat atraktivní a turisticky zajímavá místa a nejlépe vedená v pěkném prostředí
- nebojí se i náročných profilů, pokud je trasa přivede k turisticky zajímavém místům, ale rádi využijí i přepravy lanovkou na vrchol, i to je pro ně zážitek
- přivítají kvalitní informace o prostředí a zajímavostech, nebo i znalého průvodce neznámými místy
- samozřejmostí už jsou požadavky na stravovací a další doprovodné služby podél cesty
TERÉNNÍ CYKLISTÉ
cílem přesunu není dostat se z místa na místo, ale radost z pohybu v přírodním prostředí
- požadavek na vizuálně a pohybově pestré přírodní stezky a cesty
- kombinace aktivního pohybu spojená s atraktivním přírodním prostředím, zajímavými místy a výhledy
- trasa vedena je především za účelem požitku z jízdy, měla by však propojovat zajímavé lokality
- profil trasy může plně využít všech možností krajiny
- povrch vždy přírodě blízký, pestré a členité vedení stezky a různé varianty obtížnosti cest, podobně jako u sjezdového lyžování
- požadavek na stravovací a další doprovodné služby ve výchozích bodech a přirozených místech odpočinku
Jsi hltač kilometrů, nebo sváteční cyklista?
Profesionálové jezdí po celý rok, denně najedou i přes sto kilometrů. Také sportovci-amatéři sedají do sedel několikrát v týdnu, ve všech ročních obdobích. Aktivní cykloturista jezdí spíše jen od jara do podzimu.
- Za spodní hranici smysluplné rekreační cyklistiky lze považovat zhruba 1000 kilometrů najetých ročně.
- Ti, kteří najedou od 1000 do 5000 kilometrů, se už mohou považovat za aktivní cyklisty.
- Od 5000 do 10 000 to jsou už sportovci, a kdo ujede ročně přes 10 000 kilometrů, je buď závodník, anebo se pro něj kolo stalo nutným životním doplňkem a cyklistika životním stylem.
Protože ale padesát kilometrů po asfaltové cyklostezce podél Ohře není padesát kilometrů po krušnohorských cestách, záleží vedle vzdálenosti i na profilu trati a jejím povrchu. Kopce a vrchy přitom k cyklistice neodmyslitelně patří. Kdo už má pár tisíc kilometrů najeto, ví, že nikoli jízda po rovině, ale naopak stoupání na vrchol či horizont a pak jízda dolů – v tom je půvab cyklistiky.