Domovská stránka > Cykloportál > Pár rad na zimní vyjížďku

Pár rad na zimní vyjížďku

Jizda v zime ma sve kouzlo

V poslední době potkáváme stále více cyklistů i v zimě a je už vcelku jedno jestli napadl nebo ne. Pro někoho může jízda po čerstvě napadaném snížku zajímavým zážitkem. Pokud jste to ještě nevyzkoušeli, ale přemýšlíte o tom, tak pro vás je určeno následujících několik rad.

Správně zvolené oblečení je samozřejmě podstatná věc, ale zaměříme se hlavně na techniku jízdy, která značně souvisí s naší bezpečností.


1. Správné pneumatiky jsou základem
Hned na počátku je třeba si zvolit, po jakých cestách chceme jezdit. Zda jen po silnicích udržovaných solením - tedy po holém asfaltu, nebo vyrazíme i na cesty se sněhem a ledem. Po čisté silnici to zvládneme i na úzkých pneumatikách (trek, cross), ale musíme počítat s tím, že sůl našemu kolu neprospívá. Proto zkušenější jezdci používají v zimě jiné, nějaké starší kolo.
Na kluzký povrch ale vyrazíme jedině na MTB se širokými gumami a dobrým, neojetým desénem. Pro jízdu při námraze obecně platí, že lepší stabilitu zajiští široké pláště z měkčí směsí, která má lepší přilnavost (např. pláště Toro Hutchinson). Ale kdo z nás si kupuje na kolo zimní gumy, že. Takže postačí, když nebudeme foukat pláště příliš natvrdo, asi tak 1-2 atm. Guma zvětší svou plochu s povrchem a nebude se tolik propadat do sněhu.

2. Změňte posez na kole
Sedlo si dáme níž, tak abychom dosáhli bezpečně oběma nohama na zem. Nestačí jen špičkami nohou ale celým chodidlem. Je to důležité při projíždění zledovatělého úseku. Můžeme se pak nohama jistit. Při projíždění kluzkého místa nohy sundáme s pedálů, pomalu úsek projedeme a jistíme se nohami. Kdyby nám kolo uklouzlo, tak se můžeme zapřít nohou a zabránit pádu, nebo ho podstatně zmírnit.

3. Vhodně se obujte
Kromě toho, že bychom si měli brát teplé boty (případně i návleky), tak budeme volit vždy méně klouzavé podrážky. Když budeme sesedat z kola na ledu, tak můžeme snadno upadnout díky právě příliš klouzavým botám. Klipsny ani nášlapy raději nepoužíváme. Při pádu se pak můžeme lépe ochránit před úrazem, když včas sundáme nohu z pedálu a zmírníme pád.

4. Brzděte s rozumem
Kolo se při brzdění chová zcela jinak než auto. Na kole, jako jednostopém vozidle, je obrovský rozdíl při brzdění předního a zadního kola. O to víc to platí při jízdě na kluzkém povrchu. Přední brzdu raději vůbec nepoužíváme. Pokud nám jen nepatrně podklouzne přední kolo, tak se ocitneme na zemi tak rychle, že ani tu nohu z pedálu nestačíme sundat. To je obvykle ta největší chyba, kterou můžeme při zimní jízdě udělat. Zadní kolo se nám při brzdění taky snadno dostane do smyku, ale ten můžeme, narozdíl u předního kola, vyrovnat. Proto brzděte i vzadu s citem.

5. V zatáčkách pomalu
V zatáčkách se uplatňují při jízdě odstředivé síly, které se normálně vyruší klopením a třením pneumatik o povrch. Na kluzkém povrchu je ale tření pneumatik velmi malé. Proto v každé větší zatáčce nám může kolo uklouznout. Pokud to bude přední kolo, je to náš konec a pádu nezabráníme. Smyk zadního kola se nám může podařit vyrovnat. Proto vždy projíždíme kluzké zatáčky jen krokem, a pokud si nebudeme jisti, tak raději včas zatavíme a kolo přes ten klouzavý úsek přetlačíme. Ale pozor zase při sesedání, ať nám neuklouzne bota.

6. Do kopce a z kopce s citem
Do prudšího kopce jedeme v sedě a plynule, snažíme se rovnoměrnými záběry udržovat rychlost. Jak nám ale zadní kolo podklouzne, hned zpomalíme a už se budeme těžko rozjíždět. Pak už nám asi nezbude nic jiného než sesednout a tlačit.
Z kopce nebudeme moc riskovat a pokud usoudíme podle sklonu cesty a kluzkého povrchu, že nám hrozí byť malé nebezpečí, tak raději půjdeme pěšky. Z kopce se toho totiž na kluzké cestě už moc dělat nedá. Brzdění je neúčinné a nebezpečné a bez brzdění je to zase na zabití.

Přejeme Vám tedy bezpečnou jízdu a nikdy nezapomeňte na helmu a pro jistotu ani na blikačky !

Datum vydání: 20.2.2015 8:00